LES 4 PREGUNTES DEL COACHING NO DIRECTIU

“És tard però és la nostra hora. És tard però aquest és el temps que tenim a l’abast per construir el futur”

Pere Casaldàliga ( 1928)

EL PARADIGMA TÈCNIC

Us convidem a fer una petita prova, un experiment. Demaneu que algú (un amic, un company, un client o coachee) us expliqui alguna situació que vulgui solventar. Ell/a us l’explica i vosaltres: què feu?

Tradicionalment, quan pensem en ajudar algú altre, ESCOLTEM allò que ens exposen, PREGUNTEM per aclarir els dubtes que tenim i ANALITZEM el que ens estan dient per fer-nos una idea el més encertada possible de la situació. És aleshores quan, gairebé sense adonar-nos-en, es produeix un click en el nostre interior i pensem “a tu el que et passa és que…”: DIAGNOSTIQUEM. I amb el diagnòstic a la mà només ens queda connectar amb la nostra formació, experiència i vivència (ja sigui personal i/o professional) per PROPOSAR UNA SOLUCIÓ: “Crec que el que hauries de fer és…” i, com si fóssim un metge, extenem una recepta, donem consell, marquem línees d’actuació.

ESCOLTAR i PREGUNTAR per a ANALITZAR, DIAGNOSTICAR i RECEPTAR. Aquest és, sens dubte, el procés tradicional del que entenem per AJUDAR.

help

UNA MIRADA MÉS PROFUNDA

Us convidem, tot seguit, a reflexionar sobre el tipus de relació que s’estableix entre les dues persones QUI DEMANA AJUDA i QUI OFEREIX AJUDA.

Aquest model o paradigma, aquesta manera d’entendre l’ajuda, estableix una jerarquització asimètrica. Aquell QUI DEMANA AJUDA queda instaurat (per tothom) com aquell INCAPACITAT per a trobar cap solució: no és per això que ens demana ajuda? Si sabés què ha de fer i com ho ha de fer no necessitaria ajuda. Per altre banda, aquell QUI OFEREIX AJUDA queda instaurat en una jerarquia superior, la del CONEIXEMENT: és qui té el saber, qui té el coneixement sobre el que cal fer o no cal fer. S’estableix per tant una relació pròpia de la TRANSFERÈNCIA: tu que no saps véns a mi a buscar el meu saber.

Des del COACHING creiem que aquesta relació és victimista i empobridora. Encara més, és una relació que reforça i consolida el paper REACTIU del qui demana ajuda (tant sols haurà de reaccionar a allò que nosaltres li diguem) i li pren RESPONSABILITAT (ja que som nosaltres qui assumim la tasca de pensar, analitzar, diagnosticar i receptar).

Caldria proposar un model NO DIRECTIU d’ajuda. Un model que donés poder a l’altre, que li traslladés la responsabilitat de la seva actuació, que possibilités la consciència, la reflexió i l’actuació. En definitiva, un model on QUI DEMANA AJUDA fós del PROTAGONISTA en qui recau tot el pes del procés d’ajuda. Us convidem a conèixer aquest model

COACHING NO DIRECTIU

Des de labonaeducacio.cat seguim el model proposat per Leonardo Ravier en el seu manual “Coaching no directivo” i l’apliquem amb excel·lents resultats tant en processos de life coaching (coaching personal), com en el treball amb equips i organitzacions (team coaching i/o executive coaching).

Tapa-CND-1B_v4.jpg

UN NOU PARADIGMA DE L’AJUDA

Com ja hem comentat en articles anteriors, des de labonaeducacio.cat no vivim el COACHING com a una relació terapèutica, ni considerem el COACH com a un expert a l’estil del consultor, el mentor o el psicòleg. Vivim els processos de coaching com a relacions simètriques i d’acompanyament basades en la CONFIANÇA, la SINCERITAT i la PRESÈNCIA.

En consonància amb els valors que ens defineixen, proposem un model d’ajuda que centri tot el protagonisme en el client, que confiï en ell i en la seva capacitat de reflexionar, analitzar i dissenyar plans d’actuació. Podríem dir doncs, de manera esquemàtica, que QUI OFEREIX AJUDA es caracteritza per:

  1. SER-HI
  2. ESCOLTAR DE MANERA ACTIVA
  3. NO JUTJAR, NO VALORAR
  4. ACTUAR COM A MIRALL
  5. ACOMPANYAR

I per aquest motiu, us proposem retornar a l’exercici inicial des d’una NOVA PERSPECTIVA. Demaneu que algú (un amic, un company, un client o coachee) us expliqui alguna situació que vulgui solventar. Aquesta vegada però, feu-li només 4 preguntes.

LES 4 PREGUNTES DEL COACHING NO DIRECTIU

  1. QUÈ ÉS EL QUE VOLS SOLVENTAR?
  2. QUINES TRES COSES / QUINS TRES OBSTACLES T’IMPEDEIXEN SOLVENTAR-HO?
  3. QUINES OPCIONS TENS (com a mínim tres)?
  4. QUÊ FARÀS LA SETMANA VINENT?

Us convidem a viure l’experiència i a compartir-la amb nosaltres a info@labonaeducacio.cat o a les xarxes socials

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s