CREURE X VEURE

COACHING PERSONAL: la maièutica.

“Aquell que vulgui descobrir-nos una veritat que no ens la digui; que ens situï de manera tal que la puguem descobrir nosaltres mateixos”

José Ortega y Gasset (1883-1955)

I això de la “maièutica”, què és?

El terme maièutica té origen grec (maieutikos) i literalment es podria traduir com a llevadora o partera fent referència a una especialitat de la infermeria obstètrico-ginecològica que assisteix les dones durant el procés d’embaràs i el part. En un procés de COACHING  PERSONAL utilitzem aquest concepte per recordar quin és el paradigma original des del qual treballem, un concepte que heretem de la filosofia socràtica (ja que la mare de Sòcrates era una llevadora anomenada Fenératre).

En una ocasió, Sòcrates va afirmar que la seva feina era semblant a la de la seva mare. D’alguna manera els dos tractaven de fer aflorar, com si es tractés d’un naixement, una nova vida. En el cas de les llevadores és literalment cert: tot i no ser elles les parteres, acompanyen en el procés de donar a llum. En el cas del pare de la filosofia (i també en el cas d’un COACH) és metafòricament cert: tot i no ser ells qui realitzen el CANVI i la TRANSFORMACIÓ, acompanyen el COACHEE en el seu procés personal.

Un COACH, tal com feia Sòcrates, dialoga i interroga l’interlocutor al voltant d’una qüestió o objectiu que s’ha decidir treballar i, a través de la paraula, l’escolta i l’empatia, es produeix un NOU ENFOCAMENT, es descobreixen NOVES PERSPECTIVES, es QÜESTIONEN PREJUDICIS que obren la porta a NOVES OPORTUNITATS D’ACTUACIÓ. T’animes a saber-ne més?

parto-2

Coaching personal: el paradigma.

La filosofia socràtica i un procés de COACHING tenen diversos aspectes en comú:

  • la IGUALTAT COACH-COACHEE. Un coach no és mai algú que té la veritat i s’encarrega de transmetre-la al client; ben al contrari, un coach actua més com un igual, amb un tracte “de tu a tu”, per a estimular i provocar el diàleg reflexiu des de la CONFIDENCIALITAT i la CONFIANÇA
  • l’OBJECTIU. En un procés de coaching treballem, sobretot, per una millor comprensió de la nostra essència, per una augment de la CONSCIÈNCIA i per una millor AUTO-CONEIXEMENT. Sabem que només coneixen-nos millor podem començar a fer canvis SIGNIFICATIUS, REALS i DURADORS en la nostra vida.
  • la METODOLOGIA basada en el diàleg i en les preguntes que qüestionen prejudicis no pas perquè siguin falsos sinó perquè esdevenen CREENCES LIMITANTS que ens dificulten avançar cap els objectius desitjats.
  • la CERTESA que cada ésser humà és autosuficient, que té en el seu interior la resposta a totes les seves preguntes, que només cal deixar fluir la pròpia veu i decidir-se a posar-la en acció. VEU + ACCIÓ equival a VOCACIÓ

creure.jpg

Paradigma, dialèctica, reminiscència i mètode inductiu

PARADIGMA.

Tots els coachees (clients) han elaborat un paradigma o un mapa mental que els ajuda a moure’s en pel món, a organitzar la seva experiència, a situar-la i a donar-li sentit. Tots els coachees? Sí, i tots els humans.

Aquesta manera de funcionament habitual, de relació amb el món i les persones, es forma a partir de les experiències viscudes i de les valoracions que se n’han fet; d’ells se’n deriven en nostre comportament i la nostra actitud.

Des del COACHING pensem que les representacions comportamentals d’un persona no expliquen tot el que és aquella persona, ni (encara menys) tot el que pot ARRIBAR A SER. A vegades, les “ulleres” que ens hem anat construint limiten la nostra visió de la realitat i les nostres possibilitats d’actuació. Caldrà revisar el paradigma, les valoracions, les ulleres.

gafas-colores

DIALÈCTICA

La conversa amb el coach, com el diàleg que els grecs mantenien amb Sòcrates, és d’arrel irònica. El coach, amb les seves preguntes, facilita la revisió del paradigma, la revaloració de les experiències viscudes, l’ampliació de punts de vista i CONSTRUEIX CONEIXEMENT a través del diàleg. En cap moment hi ha transmissió, en cap moment hi ha teràpia, senzillament es fa possible que sorgeixi la veu interior, el coneixement que tots portem dins i que les expectatives, l’educació, la repressió, el superego..han silenciat durant un llarg temps.

REMINISCÈNCIA

Tot i que allò que experimenta un coachee (client) es podria considerar coneixement, la veracitat de l’experiència no pot garantir-se perquè no tot sentim, ni valorem un mateix fet de la mateixa manera. Com que allò que per a algú pot resultar “calent” per a un altre és “tebi”, no podem basar-nos únicament en les sensacions, les experiències viscudes i les valoracions.

No es tracta d’arribar a un coneixement VERITABLE sinó, com a mínim de recordar i identificar que hi ha altres VALORACIONS possibles que ens poden oferir noves INTERPRETACIONS i obrir nous CAMINS.

MÈTODE INDUCTIU

En un procés de COACHING, les noves lleis o interpretacions no tindran mai pretensió de veritat universal; només (només?!) hauran sorgit d’un DIÀLEG PROFUND i PACIENT que busca una OBERTURA de CONSCIÈNCIA.

Des d’aquí ACONSEGUIR CANVIS PODEROSOS serà una REALITAT

 

David Domínguez i Arús

info@labonaeducacio.cat

www.labonaeducacio.cat

 

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s